„Děláme si všechno od začátku do konce sami. Od výběru stromů a dřeva, přes opracování, výrobu až po prodej. Naše motto je stvořeno pro radost.“
Dřevěné betlémy, ozdobičky, svícny, lucerničky a další výrobky od české rodinné firmy Amadea najdou návštěvníci největších Vánočních trhů na Staroměstském náměstí už od roku 2005. Jak jsou sami Češi někdy překvapení, najdou je také na všech významných trzích po celé Evropě. Všechny se přitom vyrábějí pouze v dílnách v Ostroměři a Lázních Bělohrad. Čím jsou výjimečné prozrazuje majitel firmy Martin Portych.
Jaké byly počátky firmy Amadea?
Firma vznikla v roce 2002. Do té doby jsem pracoval ve stavebninách, ale chtěl jsem dělat něco úplně jiného. Vyrazil jsem se svým budoucím partnerem do světa na veletrhy různých technologií, protože nás lákala reklama. V Norimberku jsem objevil laser, který používali na dělání razítek, to mě zaujalo. Půjčili jsme si peníze a koupili ho. Chtěli jsme dělat pomocí něho reklamu, ale bylo to příliš drahé. Následně jsme ale zjistili, že laser umí pracovat i se dřevem – řezat a pálit. Nikomu se do toho příliš nechtělo ale já mám rád věci, které nejdou úplně snadno😊.
Přesto jste tedy začali?
Ano, nejdříve jsme udělali přáníčka a pak první ozdobičky. Do teď se dohaduji s mojí ženou, jestli ozdobička byla její nebo můj nápad! Ona totiž od začátku vymýšlela většinu motivů. Ozdobičky byly ale pro Čechy drahé, tak jsme nejdříve vystavovali v německém Frankfurtu. Bylo to vtipné. Nezaplatili jsme málo peněz, přesto byl náš první stánek někde v rohu u záchodků. Vystavovali jsme devět ozdobiček a všichni se na nás chodili dívat jako na raritu, ale přišli první objednávky. Byli jsme vlastně první, kdo v Evropě začal tento typ ozdob dělat ve větším.
První trh byl tedy vlastně německý?
Ano. Jeden německý obchodník nám nabídl distribuci po Německu, sedli jsme si lidsky a rozjelo se to. První velkou objednávku nám zadala také jedna automobilka, to nám velmi pomohlo. Byl to set ozdobiček s jejich auty. Bylo to dobrodružné, řezal jsem všechno ve sklepě sám na jednom laseru. Pak se ještě ozdobičky brousily ručně. Takže u nás ve sklepě byly čtyři kolegyně a brousily. Po nějaké době přišlo tolik objednávek, že jeden laser už nestačil. Zakoupili jsme další a začali jsme se rozrůstat. Laser byla čerstvě uvolněná vojenská technologie, proto ho do té doby nikdo nemohl použít.
Postupně jste tedy obsadili německý a rakouský trh a vlastně neexistují významné vánoční trhy v Evropě, kde by se neprodávaly vaše výrobky…
Ano jsou z toho vtipné historky. Přijede třeba známý z Drážďan a hlásí mi, že si koupil krásný dřevěný betlém – a já mu oznámím, že to je náš výrobek, navíc koupený za dvoj až trojnásobek ceny.
Jak jste se dostal vůbec k tomu dřevu?
Měl jsem vždy rád dřevo, doma jsem si dělal nějaké poličky apod. Každý má rád tu vůni. Ale to je jediné. Nevím ani o tom, že by moji předci podnikali v podobném oboru. Původně jsem chtěl být učitel, nikdy jsem ale neučil. Začal jsem podnikat, programovat a už jsem se k učitelství nedostal, přestože to byl od malička můj sen. Podnikání ale pro mě byla větší svoboda a mám z toho radost.
Vybudoval jste tedy firmu úplně od začátku, a navíc ještě zaměstnáváte lidi se znevýhodněním…
Zaměstnal jsem pána, který fungoval jako léčitel, pomáhal lidem zadarmo. Za ním jezdili přímo sem k nám i slavné osobnosti. Někteří lidé se přímo ptali, že děláme hezké věci a jestli by pro ně nebyla práce. Měli často nějaký handicap. Tak jsme vlastně na základě inspirace od tohoto našeho kolegy přemýšleli, jak zapojit lidi s nějakým znevýhodněním, kteří ale chtějí pracovat. Otevřelo nám to cestu k tomu trochu změnit naši práci – například kvůli termínům, nemocnosti lidí apod. Otevřeli jsme pět kamenných obchodů v Praze a další v Českém Krumlově, abychom nebyli vázaní termíny na objednávky. Zároveň tak můžeme dělat co nás baví.
Jsou ozdobičky dělané ručně?
Každý si myslí, že je to dělané jen laserem, ale opak je pravdou. Na našich ozdobách je obrovská ruční práce. Je velké umění to začistit, zabrousit nebo namalovat. Naši zaměstnanci vezmou až 6x ozdobičku do ruky, aby vypadala z obou stran dobře, ručně se taky navazují nitě a naše betlémy se celé vyrábějí ručně. Vyrábíme obrovské množství věcí – celkem je to asi 85 tisíc položek, vánočního zboží jako jsou ozdobičky, svícny, betlémy, lucerničky a další je kolem čtyř tisíc položek. Na Staroměstském náměstí máme hlavně ty betlémy a ozdobičky.
Poznáte vaši práci?
Určitě! Vidím, že kopie jsou broušené křivě, očouzené a méně kvalitní. Jsou to takové zajímavosti. Dřív jsme vzhlíželi k designu od Italů z Alp a teď dělají oni kopie našich výrobků. Češi byli vždy šikovní. Je tam také jedna podstatná věc, děláme si vlastně všechno sami. Od výběru přes pořezání dřeva až ke konečnému výrobku a vlastně i prodej. My si rozřežeme kulatinu, usušíme, zpracujeme, uděláme výrobek a prodáváme ho i konečnému zákazníkovi. Zaměstnáváme dohromady asi 140 lidí. Dost nám do toho zasáhl samozřejmě covid, bylo to náročné. Nakonec jsme začali vyrábět další typ zboží třeba pro zahradu, zavedli jsme e-shop a trh se vlastně trochu vyčistil.
Jaké dřevo využíváte pro vaše výrobky?
Především z Krkonoš, Orlických hor…různé druhy. Ozdobičky z topolu, hodně používáme buk, dub, olši, břízu..někdy i americký ořech, což je drahá dřevina. Něco dovezeme z Německa, když potřebujeme víc, ale vždy máme certifikáty původu dřeva. Je to pro nás výhodné i pro to, že někdy využíváme i dřevo s kůrou, které běžně nekoupíte. Zakládáme si také na tom, abychom používali přírodní lepidla bez škodlivých látek. Materiál si připravujeme sami, celé opracování i díky tomu může být náš výrobek levnější. Čínským výrobkům konkurovat nechceme, chceme poctivou práci českých rukou. Samozřejmě legislativa je náročná, ale to je v celé Evropě.
Vaše žena tedy šéfuje grafickému oddělení a co děti, zapojujete je do rodinné firmy?
Mám čtyři děti. Tři studují už vysokou školu, jeden ještě základní, ale občas se všichni zapojí, věřím, že pokračovatel se mezi nimi najde. Každý studuje něco jiného a já si myslím, že k podnikání mnohdy stačí hlavně zdravý selský rozum. Já jsem si sám prošel celou cestou od začátku naší výrobou, stejně jako všichni dnešní moji manažeři ve firmě. My fungujeme podle motta ´Stvořeno pro radost´. To znamená, že radost z toho máme my, když to vyrábíme a zároveň ten, kdo si náš výrobek koupí.
Takže radost z obou stran...
Je to strašně pěkné, když se naše výrobky líbí lidem vlastně po celém světě i třeba v Japonsku! Ani nemluvím o Alpách, tam jdu v zimě ulicí a vidím v oknech naše svítící portály a ozdobičky, to hřeje u srdce. Dokonce jsem v Anglii u Birminghamu zajel do nějaké vesnice a při vystupování z auta najednou vidím naši ozdobu v okně! To strašně potěší!
Proč vlastně Amadea?
Když firma vznikla, existovaly telefonní seznamy – písmeno A je na začátku, tedy proto, aby byla naše firma na začátku 😊Už si to moc nepamatuji, ale myslím, že jsme se inspirovali i Formanovým filmem AMADEUS. Bylo to kolektivní rozhodnutí, ale hlavně to zní libozvučně!